JAK ROZPOZNAT ROZVOJOVÝ SKOK U DÍTĚTE?
Identifikace rozvojových skoků u kojenců vyžaduje pochopení jejich měnícího se chování. Psychologové určují tři hlavní kritéria, která umožňují konstatovat, že dítě prochází rozvojovým skokem: častější pláč a zvýšená podrážděnost. Dítě se také vyznačuje silnou potřebou stálého kontaktu s rodičem. K těmto příznakům mohou patřit problémy se spánkem, zvýšená reakce na podněty (přecitlivělost) a obtíže s jídlem.
Příznaky jsou podobné dentici, že? Zvláště protože první zoubky začínají u kojenců vyrůstat ve věku 5-8 měsíců, ale u některých dětí může tento proces začít již ve 2. měsíci života. Rozlišení rozvojového skoku od dentice je poměrně jednoduché, protože dentice obvykle začíná od 8. měsíce života a jsou s ní spojeny viditelné příznaky v oblasti ústní dutiny. Někdy můžeš rozvojový skok zaměnit také například s různými infekcemi jako je zánět ucha nebo problémy s trávicím traktem. Pokud máš pochybnosti, poraď se s lékařem.
Rozvojový skok příznaky - kdy se rozvojové skoky vyskytují
1. První rozvojový skok (4-5 týdnů):
- Zvýšená aktivita smyslů
- Schopnost se usmívat
- Dlouhá období aktivity mezi spánky
- Lepší trávení
- Koncentrace zraku na obličeji rodiče
- Krátkodobé zvedání hlavy při ležení na břiše
2. Druhý rozvojový skok (přibližně 8 týdnů):
- Vědomí každodenních rutin
- Rozvíjející se kontrola nad vlastním tělem
- Větší fyzická aktivita (kopání, mávání nohama a rukama)
- Zvedání a otáčení hlavy při ležení na břiše
- Intenzivnější soustředění zraku na obličeje a předměty
- Asymetrický tonický reflex krku (ATOS)
3. Třetí rozvojový skok (10-12 týdnů):
- Zvýšený zájem o detaily
- Pokrok v koordinaci pohybů očí a hlavy
- Chytání hraček
- Spojování rukou ve střední linii těla
- Udržování symetrické polohy trupu při ležení na zádech
- Podepírání se na předloktích při ležení na břiše
- Prozkoumávání vokálních možností
4. Čtvrtý rozvojový skok (18-20 týdnů):
- Rozumění jednoduchým příčinně-následným souvislostem
- Formování jednoduchých zvukových sekvencí
- Stabilní podepření na předloktích s dosahováním po hračku
- Otáčení se ze břicha na boky a na břicho
- „Plavání“ (zvedání natažených rukou a nohou při ležení na břiše)
- Překládání předmětů z jedné ruky do druhé
- Vyjadřování preferencí (např. odmítání jídla)
5. Pátý rozvojový skok (22-26 týdnů, přibližně 6 měsíců):
- Rozumění vzdálenostem mezi předměty
- Vědomí pozice v prostoru
- Separace úzkosti
- Otáčení se ze břicha na záda a naopak
- Klouzání, otáčení kolem osy, samostatné sezení
- Manipulace s hračkami, vkládání a vyjímání z nádob
- Zavádění BLW (Baby-Led Weaning)
6. Šestý rozvojový skok (36-40 týdnů, přibližně 8,5 měsíce):
- Klasifikace předmětů
- Přesný stisk (palec a ukazováček)
- Rozbíjení konstrukcí (např. z kostek)
- Hledání předmětů, které zmizely z pole vidění
- Reakce na vlastní odraz v zrcadle
- Klízení, lezení na čtyřech (plazení), samostatné sezení
- Vstávání s podporou
7. Sedmý rozvojový skok (41-46 týdnů, přibližně 11 měsíců):
- Rozumění sekvencím událostí a jejich důsledků
- Experimentování s opakováním slabik a napodobováním zvuků zvířat
- Používání jednoduchých slov („ne”, „mama”, „baba”, „pa”)
- Gest ukazování prstem
- Kreslení na papíře
- Šplhání, sestupování z výšky zezadu, pohyb na čtyřech nebo chůzí bokem u nábytku
- Kladení prvních samostatných kroků
Každá z těchto etap je charakterizována unikátními vlastnostmi a dovednostmi, které dítě začíná získávat, což vede k intenzivnímu růstu a změnám.
CO NOVÉ PŘINESOU PRO DÍTĚ PŘECHOD ROZVOJOVÉHO SKOKU A JAK SPOLUPRACOVAT S DÍTĚTEM V TĚCHTO DŮLEŽITÝCH OBDOBÍCH?
Rozvojový skok u dítěte znamená rozvoj nových motorických, kognitivních, jazykových a senzorických dovedností. Pozorování ukazují na rozmanitost zkušeností kojenců během těchto skoků, závislou na individuálním tempu rozvoje a způsobu osvojování nových dovedností. Některé děti se vyvíjejí postupně, jiné zažívají náhlé změny, což může být výzvou pro jejich rozvíjející se nervový systém.
Když rozpoznáš příznaky rozvojového skoku, připrav se na to, že se dítě prakticky nebude chtít od tebe odlepit. Dejte si navzájem hodně blízkosti a trpělivosti. Dobré řešení jsou různé druhy šátků a nosítek. Vzhledem ke zvýšené citlivosti dítěte na podněty je vhodné vyhnout se hlučným, přeplněným a blikajícím místům. Blízkost a klid jsou 90% úspěchu v období rozvojového skoku dítěte.
PRVNÍ ROZVOJOVÝ SKOK (4-5 TÝDNŮ):
Během prvního měsíce života dítěte jeho vnitřní orgány a metabolismus procházejí dynamickým rozvojem. Zvýšená aktivita smyslů v tomto období může vést k nárůstu neklidu u kojence. Charakteristickým dosažením po ukončení tohoto skoku je schopnost dítěte se usmívat. Navíc, kojenec začíná zůstávat aktivní po delší období mezi spánky, zlepšuje se jeho trávení a také začíná koncentrovat zrak na obličeji rodiče. Je také viditelné krátkodobé zvedání hlavy při ležení na břiše.
DRUHÝ ROZVOJOVÝ SKOK (PŘIBĚŽNĚ 8 TÝDNU):
V této fázi je vývoj dítěte charakterizován rostoucím vědomím každodenních rutin a narůstající kontrolou nad vlastním tělem. Dítě začíná vnímat opakovatelnost činností, rozvíjí schopnost pohybu a stává se více vědomé vydávaných zvuků. Během tohoto skoku kojenec vykazuje zvýšenou fyzickou aktivitu, jako je kopání a mávání nohama a rukama, častější zvedání a otáčení hlavy při ležení na břiše. Je také viditelné intenzivnější soustředění zraku na obličeje a předměty.
Je třeba věnovat pozornost důležitému aspektu motorického vývoje dítěte, tedy asymetrický tonický reflex krku (ATOS). Je to přirozený reflex kojenců, reagující na otočení hlavy vystrčením ruky a nohy na straně otáčení a ohnutím končetin na opačné straně, známý jako „šermířská pozice”. Tento reflex, přítomný od narození, obvykle zmizí kolem šestého měsíce života a je indikátorem neurologického vývoje. Neobvyklé nebo asymetrické výskyt ATOS může vyžadovat neurologické vyšetření. Tento reflex ovlivňuje rozvoj koordinace a prostorové vnímání, ale nadměrná aktivita může omezovat pohyb a vyžadovat zásah, který má podpořit motorický vývoj.
TŘETÍ ROZVOJOVÝ SKOK (10-12 TÝDNU):
V tomto období kojenec vykazuje zvýšený zájem o detaily, jako jsou změny v tónu hlasu nebo intenzitě světla. Je patrný pokrok v koordinaci pohybů očí a hlavy a v chytání hraček. Po překonání tohoto skoku se pohyby dítěte stávají více koordinovanými, je viditelná schopnost spojování rukou ve střední linii těla a udržování symetrické polohy trupu při ležení na zádech. Dítě také začíná podepírat se na předloktí při ležení na břiše a prozkoumává své vokální možnosti, včetně vydávání zvuků, tvorby bublin ze slin a vkládání rukou do úst.
ČTVRTÝ ROZVOJOVÝ SKOK (18-20 TÝDNU):
V této fázi vývoje kojenec začíná rozumět jednoduchým příčinně-následným souvislostem, například spojeným s pohybem míče. Může také formovat jednoduché zvukové sekvence. Po tomto skoku je pozorován rozvoj důležitých motorických dovedností, včetně stabilního podepření na předloktích s dosahováním po hračku jednou rukou při současném opření o druhý loket, otáčení se ze záda na boky a na břicho a takzvané „plavání”, tedy zvedání natažených rukou a nohou při ležení na břiše. Kojeneck začíná překlápět předměty z jedné ruky do druhé a může vyjadřovat své preference, například odmítáním jídla během krmení.
PÁTÝ ROZVOJOVÝ SKOK (22-26 TÝDNU, PŘIBĚŽNĚ 6 MĚSÍCŮ):
Ve věku šesti měsíců začíná kojenec rozumět vzdálenostem mezi předměty, což představuje významný průlom v vnímání světa. Dítě si uvědomuje svou pozici v prostoru a může také zažívat separační úzkosti, projevující se neklidem a pláčem, když rodič vyjde mimo zorné pole. Po překonání tohoto skoku se rozvíjejí motorické dovednosti, včetně otáčení se ze záda na břicho a naopak, což zvyšuje mobilitu dítěte. Některé děti začínají plazit, otáčet se kolem osy (piwoty) nebo samostatně sedět. Rozvíjí se také manuální zručnost: dítě stále lépe manipuluje s hračkami, vkládá je a vyjímá z nádob, tře předměty o sebe a přenáší zrak z jednoho objektu na druhý.
Od 6-7 měsíců část rodičů zavádí u dítěte BLW, čemuž také přispívá rozvoj manuálních dovedností.
ŠESTÝ ROZVOJOVÝ SKOK (36-40 TÝDNU, PŘIBĚŽNĚ 8,5 MĚSÍCE):
V tomto období dítě začíná klasifikovat předměty, snaží se je přiřazovat do určitých kategorií. Například rozlišení mezi banánem a okurkou jako předměty z kategorie „potraviny”. Rozvíjí se také přesnost úchopu, využívající palec a ukazováček. V tomto věku děti často vykazují zájem o rozbíjení konstrukcí, např. z kostek, a hledají předměty, které zmizely z jejich zorného pole.
Po tomto skoku se dítě stává aktivnějším ve hře, projevuje emoce jako žárlivost, rozumí názvům předmětů. Zajímavou zkušeností pro rodiče je také to, že dítě reaguje na svůj odraz v zrcadle, což představuje nové společné zážitky. Jeho schopnosti pohybu se zintenzivňují: plazení, lezení na čtyřech (plazení), samostatné sezení. Některé děti začínají vstávat s podporou, často kombinují tyto pohyby v jednom momentu.
SEDMÝ ROZVOJOVÝ SKOK (41-46 TÝDNU, PŘIBĚŽNĚ 11 MĚSÍCŮ):
V této fázi vývoje kojenec začíná rozumět sekvencím událostí a jejich důsledkům. Například si uvědomuje, že sundání oblečení bude znamenat koupel. Dítě experimentuje s opakováním slabik, napodobováním zvuků zvířat a začíná používat jednoduchá slova, jako „ne”, „mama”, „baba”, „pa”. Objevuje se také gest ukazování prstem, které dítě využívá k označování předmětů, které ho zajímají.
V oblasti motoriky dítě rozvíjí schopnost kreslení na papíře, šplhá, sestupuje z výšky zezadu a pohybuje se chůzí na čtyřech nebo chůzí bokem u nábytku. V tomto období mohou některé děti začít klást své první samostatné kroky. Tato etapa vývoje je charakterizována rychlým růstem manuálních, komunikačních a motorických dovedností, což představuje důležitý krok směrem k stále větší samostatnosti dítěte.
Rozvojové skoky u dětí jsou kritické momenty v prvním roce života, během nichž dochází k intenzivnímu rozvoji jak fyzickému, tak kognitivnímu. Každá z těchto etap je charakterizována unikátními vlastnostmi a dovednostmi, které dítě začíná získávat. Každý rozvojový skok je okamžikem intenzivního růstu a změn, což může vést k dočasnému zvýšení podrážděnosti nebo neklidu u dítěte.
ZDROJE POUŽITÉ V ČLÁNKU:
- Okna/skoky rozvojové podle WHO: www.who.int/tools/child-growth-standards (přístup 20.12.2023)
- Bates Ames Louise Ilg F. L. Baker Sidney M. „Psychický rozvoj dítěte od 0 do 10 let”, GWP, Sopot 2012 (vyd. 2021).
- B. Steinborn, „Neurologie rozvojového věku”, PZWL, Varšava 2017.
- Vlastní zpracování.